BREZPLAČNA POŠTNINA PRI NAKUPU NAD 40 EUR

CBD in imunski sistem: pomen predhodnih hranil (1/2)

cbd SMOLA imunski sistem

Ali CBD pomaga krepiti vaš imunski sistem? Preden se prenaglimo, moramo opozoriti, da je redko katera posamična sestavina v znanstvenih študijah dosegla opazen učinek na izboljšanje imunosti. Dobro so podkrepljene predvsem študije vitamina D, v meta študijah pa je edino cinku uspelo značilno zmanjšati čas prebolevanja navadne viroze in delovati profilaktično. 

Kaj vemo o CBD? Preverimo najprej posredne vpliva na imunski sistem. Problem pri vsaki infekciji je ponavadi dvojne narave – ali je ta zaradi stresa supresiran, ali pa na okužbo odreagiramo preburno. 

Stres in imunski sistem

Stresor je za organizem poenotena grožnja, ne glede, ali gre za sevanje, okužbo ali tečno taščo. Pogojen je s procesom “Boj ali beg”, pri čemer se prične pripravljati na zmago z mikrobi. Vse prevečkrat to traja predolgo – pomislimo na več let trajajočo nezadovoljstvo na delovnem mestu, v odnosu ali predolg trening brez ustreznih makrohranil, ki ga izvajamo štirikrat tedensko. Telo odreagira s povečano telesno temperaturo – vnetje je del celjenja, vendar le, če je omejeno. S stresnim hormonom kortizolom telo drži vnetja pod nadzorom, saj jih supresira. Telo ima odličen mehanizem soočanja z infekcijami, dokler ne pride kaka nova (Covid-19), za katero še nima predvidenega programa. Zato pri nekaterih primerih pride do viharja v komuniciranju, protitelesa pa se spravijo na lastna tkiva. 

Slika 1: Ali obstaja razlika med psihičnim in fizičnim stresom? Morda obstaja razlika med psihološkim in fiziološkim stresorjem, a končna reakcija našega telesa pri dolgotrajni obremenitvi gre po istem biokemijskem principu.

Poglejmo najprej mehanizem delovanja imunskega sistema. Ta je pod udarom tudi, ko nismo podvrženi infektu. Vzemimo za primer vzdržljivostni trening, ki jo dojemamo kot rekreacijo. Povečano celično dihanje ima za posledico tudi povečano predelavo oksidativnih spojin (te povzročajo spremembne na lipidnih dvoslojih, nukleinskih kislinah), sam šport pa vse skupaj začini z vnetnimi parametri. Telo ima vgrajene odlične popravljalne mehanizme, ki vsakodnevno popravljajo napake na DNK, da do napačne transkripcije niti ne pride.

cbd stres imunski sistem
Slika 2: Prelepa Vipava ponuja veliko možnosti za udejstvovanje v športnih aktivnosti. Kot imunostimulans mnogi uživajo multivitaminske formule – vedeti pa moramo, da je dovoljšnja količina ogljikovih hidratov med dolgotrajno intenzivno vadbo edina formula, ki ohranja homeostazo telesa.

A če stresor trajal predolgo ali pa smo ujeti v vzporedne obremenitve številnih stresorjev, telo razume to kot napad infekta in omili stresni odgovor. Kortizol je najmočnejši protivnetni agent, športniki ga zlorabljajo zaradi stalno natrganih mikrovlaken – posledica tega pa je odsotnost bolečine, ki na dolgi rok vodi v nezaceljeno rano. A nekaj podobnega počnemo tudi v rekreativni vadbi, ko telesu ne damo dovolj glukoze. Povišamo si kortizol, ki supresira vnetne procese in popravljalne mehanizme na nivoju dvojne vijačnice. S tem, ko želimo shujšati, pa vadimo brez rednega dotoka glukoze, si nevede s kortizolom inhibiramo vnetja, kar ima ščasoma za posledico natrgana mišična vlakna (in napake na DNK, za kar pride večji račun).

Podobno je tudi z imunskim sistemom – kortizol je naš prijatelj, ki omeji pretirano reakcijo, da ne pride do citokinskega viharja, ki je glavna posledica pljučnih odpovedi tudi pri novem virusu korone. A v kolikor stresno življenje traja predolgo, pride do stalnega kolobarjenja supresije in kroničnega vnetja (low grade inflammation). Ko se znova poveča kortizol, pride tudi do inhibicije spolnih hormonov, motenj v komuniciranju citokinov in interlevkinov – na trebuhu ter okoli organov pa se začne kopičiti maščoba, ki je glavni proizvajalec taistih vnetnih komunikatorjev.

Paravnetni procesi so vzrok številnih bolezni in prvi indikator, da živimo narobe. Ko opazimo povečano maščobo na trebuhu, čeprav nič ne jemo in spimo le 5h na noč.

Kaj pomaga krepiti imunski sistem?

Hja, verjeli ali ne, primarno navadni sladkor. V času dolgotrajno povečanih stresnih obremenitev ne obstaja bolj čudežne rastlinice, niti boljšega imunomodulatorja, kot je sladkor (navadni je ponavadi pol iz glukoze in pol iz fruktoze, izotoniki in hrana pa vsebuje različna razmerja le-teh). V kolikor je zaradi metaboličnega sindroma, ki zaznamuje zahodni način življenja, dodatno sladkanje povečini škodljivo, to ne moremo reči za čas intenzivnega vzdržljivostnega treninga ali viroze, ko nam ne paše (trda) hrana.  Kot prvo je glukoza osnovno hranilo za mišice in ključne organe (z možgani na čelu), kot drugo pa je edina med mikro in makro hranili, ki dokazano zniža tako kortizol ter mišične poškodbe (kreatin kinaza).

cbd imunski sistem kolesarja
Slika 3: Kolesarji si podvrženi ogromnemu presnovnemu stresu in prav ustrezna strategija sprotnega polnjena glikogenskih zalog (fuelling) je način, kako ohranjajo optimalno delovanje imunskega sistema in  (vir: Team Sky)

Dr. Nada Rotovnik Kozjek je nedavno v Poletu razložila prezrt stresni dogodek – izčrpujoč trend kolesarske runde, kjer so zaradi presnovnega stresa vidne spremembe na sluznici dihal, koži, spremenjene krvne vrednosti in delovanje organov celo tri dni po treningu. Izpostavila je prav okrnjen način obrambe pred infekti. Med treningom namreč porabimo celo med 2 do 3 grama glukoze na minuto, v glikogenskih zalogah pa jo imamo okoli 450g. V primeru dolgih treningom pride do nekakšnega sistemskega napada na imunski sistem, še dodaja. Dr. Rotovnik Kozjekova, ki je med drugim tudi odlična športnica, svetuje predvem povečan vnos energetskih substratov, pri čemer naj vzdržljivostni športniki – še posebej kolesarji – zaužijemo vsaj 45 do 60g OH na uro. V času instant rešitev ostanja zadržana do čudežnih imunostimulansov – pravi, da jih “gladko premaga cuker”.

cbd za imunski sistem
Slika 4: V času čudežnih imunomodulatorjev pozabimo na osnovna hranila – ogljikovi hidrati pomagajo vzpostaviti normalne vrednosti stresnih hormonov in  imunskih komunikatorjev. To je še posebej pomembno v času viroznih obolenj in dolgotrajnih vzdržljivostnih treningov – ponujamo vam bio vaflje s primarno kompleksnimi ogljikovimi hidrati.

Zakaj v članku o CBD izpostavljamo “cuker”?  Želimo vas namreč naučiti, da nobeno mikro hranilo (CBD je glede na način delovanja in količino zaužitega vendarle mikro ravan) ne more popraviti napak, ki jih nevede storimo na makro ravni. Razdirajoč vpliv na imunski sistem (porast reaktivnih imunskih telesc, stresnega hormona, vnetnih citokinov) ima namreč tisto, kar telesu ne damo, ne pa toliko to, kar mu naknadno damo šele, ko začutimo, da je nekaj narobe.

CBD in mikro hranila za imunost

Mikro hranila ter nekatere aminokisline posredno skrbijo za naš imunski sistem, saj nastopajo kot predstopnje različnih protiteles, encimov, lipidov, peptidov… Šele ko telo ni podvrženo presnovnemu stresu (beri: ko smo mu dali ustrezne gradnike), lahko razmišljamo o dopolnitvi z imunostimulansi. Žal nasprotno od prepričanja obstaja bore malo le-teh – res obstaja malo morje znanstvenih raziskav, a so te izvajane na majhnem vzorcu in z neprepričljivimi zaključki. Omenili smo dvoje: Vitamin D in cink. Kaj pa vitamin C?

No, vitamin C je super, saj ima določeno vlogo pri delovanju imunskega sistema – prispeva k zdravju srca in ožilja ter pospešuje normalno obnovo tkiv. Je vodotopen in razen v primeru pretiravanja ne bo od njega nič škodljivega. Verjetno bomo imeli tudi lepšo kožo, a da bi ščitil pred infekcijami, niso nikoli dokazali. Sami uživamo liposomski vitamin C.

Video 1: Gastroenterolog dr. Darko Siuka (UKC) razloži delovanje vitamina D pri viroza ter priporoči efektivne odmerke za jesenski in zimski čas.

Vitamin D deluje posredno na zmanjšanje virusnega bremena. Njegov najbolj odmeven zagovornik na Slovenskem je gastroenterolog iz UKC dr. Darko Siuka. Navaja kredibilne podatke meta študij, ki so govorile v pride manjši pojavnosti okužb zgornjih dihal ter njihovemu krajšem trajanju. Ker je vitamin D pravzaprav prohormon in nastopa v vlogi transkripcijskega faktorja za celo kopico genov, ima vlogo tudi pri imunskem sistemu. Zlasti pomembni so makrofagi, ki požirajo tujke – vitamin D pa prepiše gene prav za tisti dve biokemikaliji, s katerimi organizem napade infekte.

Vitamin D tako že v prvi fazi virusne replikacije deluje izjemno ugodno, a mnogo manj pri blaženju posledic (citokinskega viharja), zato ga svetujemo predvsem kot preventivo. Številni dermatologi in tudi drugi zdravniki svetujejo celoletno suplementacijo z vitaminom D, saj jim je še kako znana korelacija med nizko stopnjo plazemskega vitamina D in višjo pojavnostjo črevesnega raka.

vitamin d v spreju
Slika 5: Vitamin D v spreju (pršilu), najbolj biorazpoložljiv vitamin D s kar 4000 mednarodnimi enotami je idealna zaščita za zimske dni.

Zadnji izmed mikroelementov, ki ga želimo izpostaviti, je cink. Cink kot prvo reducira koncentracijo citokinov, zato so ga že od nekdaj svetovali v času viroznih obolenj. Na dolgi rok in morda pomembneje pa cink omeji tudi delovanje reaktivnih spojin (ROS). Oksidacija igra ključno vlogo pri nastanku arterioskleroze, nevrodegenerativnih sprememb ter raka.

Za nas je najbolj zanimiva meta študija iz leta 2011, ki se ponaša z izjemno visoko stopnjo zaupanja – zanima nas, ali lahko cink pomaga pri odpornosti na praktičen način, z zmanjšanjem prehladnih obolen. Tu pa je cinku uspelo nekaj, kar ni do sedaj nobenemu vitaminu ali mineralu. Suplementacija z vsaj 75mg elementarnega cinka je skrajšala trajanje prehlad za najmanj 12% ter največ za 48%. Poleg tega je izkazal visoko profilaktično vrednost, še posebej pri otrocih.

Problem vseh mikro elementov, še posebej cinka, je njihova nizka biorazpoložljivost. Še posebej cink v obliki cinkovega oksida je stran vržen denar, saj telo od njega nima kaj dosti. Priporočamo nakup dodatkov v obliki pršil z ustrezno obliko vitamina ali minerala – a še prej preverimo, da smo zadostili kalorijskemu minimumu, ustrezni kombinaciji ogljikovih mineralov ter beljakovin in seveda, dovoljšnji količini spanca

imunski sistem
Slika 6: Cink v spreju Nordaid. Cink je edini izmed mikro elementov, ki mu je uspelo v metaštudijah kar za nekaj deset odstotkov skrajšati trajanje navadnega prehlada, pri otrocih pa so dokazali močno profilaktično delovanje. Cink zmanjša virusno breme in pri navadnih virozah pomaga zmanjševati možnost citokinskega viharja.

SKaj pa CBD? CBD vrši izjemno pomembno vlogo pri transkripciji ključnih imunskih dejavnikov (JAK/STAT), a temu bomo namenili nekaj več prostora, zato vas vabimo k branju članka CBD za odpornost (2/2).

Pogoste poizvedbe: CBD za imunost